Hubungan Pengawasan Orang Tua dalam Penggunaan Media Sosial terhadap Self Esteem pada Remaja Usia 14-16 Tahun di Desa Bandardawung Tawangmangu Karanganyar

Ramandhani Syintia Sholikhati(1*), Estiningyas -(2)
(1) STIKes Mitra Husada Karanganyar
(2) 
(*) Corresponding Author
DOI : 10.54877/stethoscope.v3i2.928

Abstract

Abstrak

 

Remaja merupakan masa pencarian identitas diri ditandai dengan adanya perubahan, penilaian dan penataan jati diri yang dibentuk melalui relasi psikososial sehingga membentuk ide pemikiran yang baru. Penggunaan media sosial berperan dalam perubahan self esteem melalui mekanisme perbandingan sosial dan feed back. Pengawasan orang tua yang positif dapat membantu anak mengembangkan self esteem yang tinggi. Tujuan penelitian: untuk mengetahui hubungan pengawasan orang tua dalam penggunaan media sosial terhadap self esteem pada remaja usia 14-16 tahun di Desa Bandardawung Tawangmangu. Desain penelitian ini menggunakan observasi analitik dengan pendekatan cross sectional. Populasi penelitian adalah remaja usia 14-16 tahun sebanyak 342 remaja. Teknik sampling yang digunakan adalah purposive sampling dengan besar sampel 78 responden. Teknik pengolahan data dianalisis menggunakan uji korelasi rank spearman. Hasil penelitian ini menunjukkan nilai korelasi spearman rank sebesar 0,

694 dengan p-value 0,000. Kesimpulan penelitian ini adalah terdapat hubungan yang bermakna antara pengawasan orang tua dalam penggunaan media sosial terhadap self esteem pada remaja usia 14-16 tahun di Desa Bandardawung, Tawangmangu, yaitu semakin baik pengawasan orang tua maka semakin tinggi self esteem remaja. Direkomendasikan pada orang tua untuk dapat melakukan kontrol yang efektif terhadap penggunaan media sosial bagi anaknya agar tidak berpengaruh negatif terhadap anak.

 

Kata Kunci : self esteem, sosial media, pengawasan orang tua

 

 

Parental Supervision in Using Social Media on ‘Self Esteem for

Teenager Ages 14-16 Years in Bandardawung Tawangmangu

 

 

Abstract

 

Adolescence is a period for seeking self-identity that marked by changes self-assessment and identity formed through psychosocial that create new ideas. The use of social media plays in changing self-esteem through social comparison and feedback. Positive parental supervision can help children develop high self-esteem. The purpose of the study is to determine the relationship of parental supervision in using social media on self-esteem for teenager 14-16 years in Bandardawung, Tawangmangu. This study use analytical observation with a cross sectional approach. The participants in the study are parents and teenagers ages 14-16 years as many as 78 respondents. The Data will be analyzed  by using rank spearman correlation test. The results of this study shows the value of spearman rank correlation is

0.694 with p-value 0.000. There is significant relationship between parental supervision in using social media on self-esteem for teenager 14-16 years in Bandardawung, Tawangmangu, The conclusion of this study is the better parental supervision; teenagers self-esteem will be higher.It is recommended for


parents to control the use of social media by their children to prevent the negative influence on the self

esteem

 

Keywords: Self esteem, social media, parental supervision

 

Article Statistic

Abstract view : 0 times
PDF views : 0 times

The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).

If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.

Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.

Fullscreen Fullscreen Off

Full Text: PDF

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.