Hubungan Pola Asuh Ibu dengan Tingkat Perkembangan Motorik Kasar pada Anak Usia 3-6 Tahun di TK Cemara 2 Surakarta

PIPI ANONYMA(1*)
(1) 
(*) Corresponding Author
DOI : 10.54877/stethoscope.v1i1.780

Abstract

ABSTRAK

Perkembangan anak sangat dipengaruhi oleh lingkungan dan interaksi antara anak dengan orang tuanya. Berdasarkan data jumlah seluruh siswa anak didik TK Cemara 2 Surakarta terdapat 72 anak. Dari wawancara dengan beberapa orang tua siswa kebanyakan orang tua siswa berpendidikan tinggi, dan mereka juga mengatakan tidak tahu tentang pola asuh. Dari pernyataan gurunya  orang tua banyak yang tidak tahu kalau anak yang pada usia tersebut belum memenuhi tugas perkembangan motorik kasar yaitu seperti melompat, berjalan, menumpuk kubus. Desain penelitian digunakan dalam penelitian anak adalah studi deskriptif analitik yaitu penelitian ini bertujuan memaparkan informasi yang didapat dan pengujian atas hipotesis penelitian yang telah dilakukan.Variabel utama pada penelitian ini adalah pola asuh. Sampelnya yaitu semua ibu-ibu dan anaknya yang berusia 3-6 tahun di TK Cemara 2 Surakarta yang berjumlah 72 respondent. Kebanyakan pola asuh ibu adalah Demokratis sebanyak 27 anak (37,5%), dengan hasil pengukuran perkembangan motorik kasar DDST II dalam kategori normal yaitu sebanyak 16 anak (36,8%), dengan p value 0.016. Ada hubungan pola asuh ibu dengan tingkat perkembangan motorik kasar pada ibu-ibu dan anaknya yang berusia 3-6 tahun di TK Cemara 2 Surakarta.

 

Kata kunci: Pola asuh ibu, perkembangan motorik kasar pada anak usia 3-6 tahun

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Relationship Between Maternal Parenting and Gross Motor Development Level in Children Aged 3-6 in TK Cemara 2 Surakarta

 

PIPI ANONYMA1

 

1 A Lecturer Of Bachelor Of  Nursing AKPER Patria Husada Surakarta,p.anonyma@gmail.com,081329123333

 

 

ABSTRACT

 

 

Children's development is greatly influenced by the environment and interaction between children and their parents. The data shows in TK Cemara 2 Surakarta there are 72 students. From the interview to several parents, most parents are highly educated, but they did not understand parenting yet. Most of them do not know that children in this age have not fulfilled gross motor development task such as jumping, walking, stacking cubes. Descriptive analytic study is used as research design aims in describing the information obtained and testing the hypotheses of conducted research. Sampling was taken from all mothers and children aged 3-6 at TK Cemara 2 Surakarta, it was 72 respondent. Most of the respondent applied democratic parenting style as many as 27 children (37.5%), with the results of DDST II gross motor development in the normal category are 16 children (36.8%), p value obtained 0.016.There is a relationship between maternal parenting to the level of gross motor development in mothers and children aged 3-6 at TK Cemara 2 Surakarta.

 

Keywords: mother foster parenting, gross motor development in children aged 3-6

Article Statistic

Abstract view : 0 times
PDF (Bahasa Indonesia) views : 0 times

The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).

If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.

Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.

Fullscreen Fullscreen Off

Full Text: PDF (Bahasa Indonesia)

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.