PENGARUH PENDIDIKAN KESEHATAN DENGAN PENGETAHUAN TENTANG CUCI TANGAN PADA ANAK SD KRAGILAN MOJOLABAN SUKOHARJO

Mutik Mahmudah, Nur Ratih Handayani

Abstract


ABSTRACT

Preliminary study that writer do at 26th July 2016 to students of Kragilan Elementary School district Mojolaban , the result got still too many students don’t know yet about hand washing correctly. This research arms to find out the effect of healthy education with knowledge about hand washing in Kragilan Elementary School. This research employed a Quasi experimental design using research plan of Pretest-posttest design. The location of research in Kragilan Elementary School on July-Agustus 2016. Sample in this research was taken 31 students of Kragilan Elementary School using sample technique Simple random sampling. Instrument in this research using questionnaire that already be tested of validity and reliability. Data analyze using the paired t-test statistic test. The research result showing up level education of Elementary school students about hand washing before do intervention of healthy education, majority have good knowledge ( 76-100 scores ) as much as 17 respondents ( 55 % ) and after intervention of healthy education majority have good knowledge ( 76-100 scores ) as much as 26 respondents (84 %), with an avarage value knowledge of respondents before being given healthy education as big as 78,09 and after being given healthy education as big as 85,47 with the t statistic was

-3989 and P value as big as p (0,000)< 0,05 ). The resume in this research was there is an effect of healthy education with knowledge about hand washing in Kragilan   Elementary School district Mojolaban, Sukoharjo.

 

Keyword:healthy education, knowledge, hand washing

 

 

ABSTRAK

Studi pendahuluan yang dilakukan penulis tanggal 26 Juli 2016 pada siswa SD Negeri Kragilan Mojolaban Sukoharjo, hasil yang didapatkan masih banyak siswa yang belum mengetahui tentang cuci tangan yang benar. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui tentang pengaruh pendidikan kesehatan dengan pengetahuan cuci tangan pada anak SD Negeri Kragilan. Jenis penelitian ini yaitu eksperimen semu atau Quasy Experimental Design dengan rancangan penelitian pretest-posttest design.Lokasi penelitian ini dilakukan di SD Negeri Kragilan pada bulan Juli – Agustus 2016. Sampel dalam penelitian ini adalah 31 anak SD Negeri Kragilan Kelas IV dengan teknik sampel Simple random sampling. Instrumen yang digunakan yaitu kuesioner yang sudah diuji validitas dan reliabilitasnya. Analisis data menggunakan uji paired t-test. Hasil penelitian menunjukkan tingkat pengetahuan anak SD tentang cuci tangan sebelum dilakukan intervensi pendidikan kesehatan sebagian besar memiliki pengetahuan


baik (skor 76-100) sebanyak 17 responden (55 %) dan setelah dilakukan intervensi pendidikan kesehatan sebagian besar memiliki pengetahuan baik (skor 76-100) sebanyak 26 responden (84

%), dengan nilai rata-rata pengetahuan responden sebelum diberikan penyuluhan sebesar 76 dan sesudah penyuluhan sebesar 83 dengan t hitung adalah -3,989 serta nilai p value sebesar p(0,000)<0,05). Simpulan dalam penelitian ini adalah ada pengaruh pendidikan kesehatan dengan pengetahuan tentang cuci tangan pada anak SD Negeri Kragilan.

 

Kata kunci: pendidikan kesehatan, pengetahuan, cuci tangan




DOI: https://doi.org/10.54877/maternal.v1i01.610

Refbacks

  • There are currently no refbacks.