TINJAUAN PELAKSANAAN PROSEDUR KLAIM JAMINAN KESEHATAN NASIONAL (JKN) PASIEN RAWAT INAP DI RSUD DR. SOEHADI PRIJONEGORO SRAGEN

Frandhica Septyan Ningrum, Tri Lestari

Abstract


ABSTRACT

 

RSUD dr. Soehadi Prijonegoro Sragen in the Implementation of Claim Procedure National Health Guarantee is guided by letter of cooperation agreement between RSUD dr. Soehadi Prijonegoro Sragen with BPJS main branch of Surakarta. In Implementation there are still obstacles including, not complete data of medical support, there is difference of data in medical record document with data in claim file and also not complete diagnosis writing by doctor. The purpose of this study to find out the implementation of procedures for claims JKN inpatients in hospi- tals dr. Soehadi Prijonegoro Sragen.

 

This research type is qualitative descriptive with qualitative approach. Subjects in this study are assembling offi- cers, coding and also the entry data INA CBGs, while the object of this study is Claim Procedure JKN inpatients in hospitals dr. Soehadi Prijonegoro Sragen. The research instrument uses interview guides and observation guide- lines. Methods of data collection using structured interviews and observation. This data processing technique using colleting, editing, data presentation. Data analysis using descriptive analysis.

 

The results showed that in the implementation of JKN claims procedures inpatients in hospitals dr. Soehadi Prijo- negoro there are still obstacles that resulted in the subsequent claims process inhibited as the registration of BPJS card is not active in disebebkan patients delinquent premium payment dues, patients do not understand about the completeness of claims requirements for the case of accidents, filling in the sheet of medical resume is not com- plete, the results of the PA Not yet, the incomplete doctor’s diagnosis.

 

Implementation of Claim Procedure of Inpatient JKN in dr. Soehadi Prijonegoro Sragen has no SPO. Therefore, as a guideline for the implementation of JKN claims in the hospital needs to be issued SPO, as well as the installation of X-banner related to the completeness of requirements related to BPJS claims in front of the patient registration counter to maximize the implementation of JKN claim procedure in the hospital

 

Keywords        : JKN claim procedure, Inpatient Patient

Bibliography  : 9 (2008-2016)

 

ABSTRAK

 

RSUD dr. Soehadi Prijonegoro Sragen dalam Pelaksanaan Prosedur Klaim Jaminan Kesehatan Nasional berpe- doman pada surat perjanjian kerja sama antara RSUD dr. Soehadi Prijonegoro Sragen dengan BPJS cabang utama Surakarta. Dalam Pelaksanaannya masih terdapat kendala meliputi, belum lengkapnya data penunjang medik, ada perbedaan data di dokumen rekam medis dengan data di berkas klaim dan juga belum lengkapnya penulisan diag- nosis oleh dokter. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui tinjauan pelaksanaan prosedur klaim JKN pasien rawat inap di RSUD dr. Soehadi Prijonegoro Sragen.

 

Jenis penelitian ini deskriptif kualitatif dengan pendekatan kualitatif. Subyek dalam penelitian ini adalah petugas bagian assembling, koding dan juga bagian entry data INA CBGs, sedangkan obyek penelitian ini adalah Prosedur Klaim JKN pasien rawat inap di RSUD dr. Soehadi Prijonegoro Sragen. Instrumen penelitian menggunakan pe- doman wawancara dan pedoman observasi. Cara pengumpulan data menggunakan wawancara terstruktur dan


 

observasi. Teknik pengolahan data ini menggunakan colleting, editing, penyajian data. Analisis data menggunakan analisis deskriptif.

 

Hasil penelitian menunjukkan bahwa dalam pelaksanaan prosedur klaim JKN pasien rawat inap di RSUD dr. Soehadi Prijonegoro masih terdapat kendala sehingga mengakibatkan proses klaim selanjutnya terhambat seperti pada saat pendaftaran kartu BPJS tidak aktif yang disebebkan pasien menunggak iuran pembayaran premi, pasien belum memahami tentang kelengkapan persyaratan klaim untuk kasus kecelakaan, pengisian pada lembar resume medis yang belum lengkap, hasil PA yang belum jadi, penulisan diagnosis dokter yang belum lengkap.

 

Pelaksaan Prosedur Klaim JKN pasien rawat Inap di RSUD dr. Soehadi Prijonegoro Sragen tidak memiliki SPO. Oleh karena itu sebagai pedoman pelaksanaan klaim JKN di rumah sakit perlu diterbitkan SPO, serta pemasangan X-banner terkait kelengkapan persyaratan yang berkaitan dengan klaim BPJS di depan loket pendaftaran pasien untuk memaksimalkan pelaksanaan prosedur klaim JKN di rumah sakit

 

Kata Kunci      :  Prosedur klaim JKN, Pasien Rawat Inap

Kepustakaan   :  9 (2008-2016)


Refbacks

  • There are currently no refbacks.