KELAS IBU HAMIL MENINGKATKAN KEMUNGKINAN PERSALINAN NORMAL

Estiningtyas -

Abstract


ABSTRACT

Maternal classes is a program developed to enhance the healthy pregnancy and safe delivery. The purpose of this program is to develop healthy promoting behavior among pregnant mothers by improving the knowledge, attitude, and behavior by maternal education to direct the pregnancy into safe delivery. This study aims to analyse the difference of the mode of delivery among pregnant mothers with and without maternal classes. The research design is descriptive-comparative with retrospective approach. Sampling technique utilized in this study is purposive sampling with total of 80 respondents. The instrument to gather data is questionnaire, medical records, and attendance of the maternal classes. This study conducted to a group of pregnant mothers with maternal classes in Karanganyar Regency with total 40 respondents and the other group of pregnant mothers without maternal classes in Semarang Regency with total of 40 respondents. The result of statistical analysis using Chi Square with level of significance 0.05 resulted in p-value 0.018, which means the H0 is rejected. The conclusion of the study there is significance difference on the mode of delivery among two groups of pregnant mothers with and without maternal classes.

keywords: maternal classes, pregnant, vaginal, mode of delivery

 

 

ABSTRAK

Kelas ibu hamil merupakan program yang dikembangkan untuk meningkatkan kehamilan sehat dan persalinan yang aman. Tujuan dari kelas ibu hamil untuk membentuk perilaku positif ibu hamil dengan meningkatkan pengetahuan, sikap, dan praktik dengan pendidikan maternal guna mengarahkan pada persalinan yang aman. Penelitian ini bertujuan menganalisa perbedaan metode persalinan antara kedua kelompok ibu hamil yang mengikuti kelas ibu hamil dan yang tidak. Jenis penelitian adalah menggunakan desain deskriptif-komparatif dengan pendekatan retrospektif.  Teknik pengambilan sampel dengan purposive sampling total 80 responden. Pengambilan data dengan kuesioner, rekam medis, dan catatan pengelola kelas ibu hamil. Penelitian di lakukan pada dua kelompok ibu hamil yang mengikuti kelas ibu hamil di wilayah Kabupaten Karanganyar dengan sejumlah 40 responden dan kelompok ibu hamil yang tidak mengikuti kelas ibu hamil yang berada di wilayah Kabupaten Semarang sejumlah 40 responden. Hasil analisa statistik menggunakan Chi Square dengan level signifikansi 0.05 menghasilkan p-value 0.018 sehingga H0 ditolak dan Ha diterima. Simpulan dari penelitian ini terdapat perbedaan yang signifikan pada metode persalinan antara dua kelompok ibu hamil yang mengikuti dan tidak mengikuti kelas ibu hamil.

Kata kunci: kelas ibu hamil, kehamilan, vaginal, metode persalinan




DOI: https://doi.org/10.54877/maternal.v3i1.730

Refbacks

  • There are currently no refbacks.